Odgovor pape Franje na kritiku redovnice: “Transrodne osobe moraju biti prihvaćene.”
Tockazarez.hr
03.05.2024
Gramick kritizirala je korištenje pojma “rodne ideologije”.
Papa Franjo odgovorio je na kritiku LGBTQ-aktivistice američke redovnice Jeannine Gramick, koja se zalaže za seksualne manjine. Redovnica je napisala u srijedu na katoličkom portalu “National Catholic Reporter” (NCR) da joj je Papa odgovorio na njezino pismo u kojem je kritizirala izjave u dokumentu vatikanskog Dikasterija za nauk vjere u nedavno objavljenom dokumentu o ljudskom dostojanstvu “Dignitas Infinita”.
U svom odgovoru je pojasnio: “Rodna ideologija je nešto drugo od homoseksualnih ili transseksualnih ljudi. Rodna ideologija čini sve jednakima bez poštivanja osobne povijesti. Razumijem zabrinutost oko tog paragrafa u Dignitas Infinita, ali on se ne odnosi na transrodne osobe nego na rodnu ideologiju, koja poništava razlike. Transrodne osobe moraju biti prihvaćene i integrirane u društvo.”
Podsjetimo da je Dikasterij objavio taj dokument u travnju u kojem navodi povrede ljudskog dostojanstva iz perspektive Katoličke crkve poput izrabljivanja, uništavanja okoliša i rata. Nadalje je Vatikan odbacio surogat majčinstvo, medicinsku promjenu spola i rodnu teoriju (engl. gender theory). Prema dokumentu je rodna teorija zapravo “ideologija” koja pokušava “zanijekati najveću moguću razliku među živim bićima: onu među spolovima” te da je ljudski život – tjelesni i duhovni – Božji dar kojeg treba prihvatiti sa zahvalnošću.
“Transrodne osobe moraju biti prihvaćene i integrirane u društvo.”
(Papa Franjo u pismu redovnici Gramick)
Gramick je kritizirala u svom pismu Papi korištenje pojma “rodne ideologije” jer – kako objašnjava u svom tekstu – u SAD-u i drugdje u svijetu taj pojam ima drugačije značenje. “To ne znači poništavanje ili nepoštivanje različitosti. Istina je upravo suprotno: oni koji koriste taj izraz ne uzimaju u obzir niti poštuju nečiju povijest i iskustvo roda. Vjerujem da ljudi koji koriste termin ‘rodna ideologija‘ najvjerojatnije nikad nisu pratili transrodne osobe.” Nadalje je istaknula kako prije mnogo godina nije mogla razumjeti zašto neke transrodne osobe traže “intervencije za promjenu spola” izraz koji vatikanski dokument koristi da opiše ono što se u medicini naziva “medicinskim intervencijama koje potvrđuju spol”. “Ali ja nisam živjela njihove živote niti sam imala njihova iskustva. Međutim, slušala sam njihove priče”, otkrila je Gramick.
Transrodne osobe ne brišu razlike
I dalje piše: “Transrodne osobe ne odlučuju namjerno da se njihov rodni identitet razlikuje od njihovog tjelesnog izgleda. Ovu odluku donose nakon dugotrajnog preispitivanja, razmišljanja, patnje i boli. Crkva bi trebala pomoći u uklanjanju boli kako bi osoba mogla postati jedno u umu i tijelu kao što to Bog namjerava. Ako ‘svaka osoba sebe prepoznaje u tijelu‘, kao što Dignitas Infinita (60) tvrdi, kakav ozbiljan teret Crkva stavlja na osobu koja se ne prepoznaje u tijelu svoga rođenja!”
Tome je dodala kako transrodne osobe ne brišu niti negiraju spolne ili rodne razlike. “Upravo zato što transrodna osoba zna da postoje rodne razlike, osoba shvaća da njeno tijelo ne odgovara njenoj duši”, napisala je Gramick. “Ako ‘tijelo služi kao životni kontekst u kojem se nutrina duše razvija i očituje‘ (60) kao što Dignitas Infinita navodi, tada Crkva treba pomoći ljudima da postanu jedno u umu i tijelu kako bi odražavali njihovu dušu. Crkva bi trebala poduprijeti te zahvate kada pomažu osobi da postane jedno u umu, tijelu, duhu i duši”, zaključila je redovnica.
Prema pisanju gore navedenog portala NCR, roditelji queer djece ranije su kritizirali vatikanski dokument te da “Dignitas infinita” otežava transrodnim katolicima i njihovim roditeljima dolazak u crkvu, napisali su članovi malteške organizacije “Drachma”. Dokument ne uzima u obzir specifičnu životnu situaciju tih obitelji. A prema dostupnim informacijama, roditelji su isprva bili zadovoljni Franjinim odgovorom, no nisu htjeli objaviti sadržaj iz privatne korespondencije s papom Franjom. (mt)