Zašto su naši mudraci osmislili molitvu u obliku kakvom je danas poznajemo

Tockazarez.hr

04.11.2024

Zašto su naši mudraci osmislili molitvu u obliku kakvom je danas poznajemo

Envato

U traktatu Brachot 12b–13b Talmud raspravlja o sastavu molitve Šema Izrael.

Ova molitva, kao što je poznato, sastoji se od tri odlomka iz Tore: „Veahavta“ („Voli Gospodina, Boga svoga“), „Vehaja im šamoa“ („I bit će, ako budete slušali Moje zapovijedi“) i „Vajomer Hashem“ („I reče Gospodin“). No, u vrijeme Tanaima, rabina iz razdoblja Mišne, naši su mudraci razmatrali mogućnost dodavanja još dva odlomka u Šema.

Prvo su željeli dodati Deset zapovijedi, jer one sadrže najvažnija načela židovske vjere. Rabin Jehuda objašnjava da se to nije dogodilo jer mudraci nisu željeli previše naglašavati Deset zapovijedi. Naime, bojali su se da bi heretici mogli tvrditi kako treba svakodnevno recitirati samo Deset zapovijedi, dok bi ostatak Tore bio smatran manje važnim.

Kako bi spriječili takvu tvrdnju, naši su se mudraci odlučili protiv uključivanja Deset zapovijedi u Šema. Također su željeli dodati odlomak iz Tore s Bileamovim blagoslovima za židovski narod, gdje se kaže: „Pognuo se, legao je poput lava i lavice. Tko će ga probuditi? Blagoslovljen tko tebe blagoslivlja, proklet tko tebe proklinje!“ (4. Knjiga Mojsijeva 24,9).

Ove nas riječi podsjećaju na odlazak na počinak navečer i buđenje ujutro, dok nas Gospodin bdije nad nama kada liježemo i kada ustajemo. Tako možemo ići na počinak spokojna srca, poput lava, kralja životinja, koji se ne boji neprijatelja.

Unatoč važnosti ovih stihova, oni nisu uključeni u Šema jer bi molitva time postala preduga. Naši mudraci nisu željeli nametati molitve koje bi bile preopširne.

Odabrali su određeni redoslijed odlomaka Šema. Prvo „Veahavta“, zatim „Vehaja im šamoa“, a na kraju „Vajomer Hashem“. Važnost se redom smanjuje: u prvom dijelu osoba izražava svoju lojalnost Božjem kraljevstvu. U drugom dijelu izražava spremnost da slijedi zapovijedi. Treći dio, „Vajomer“, dolazi posljednji jer se odnosi na zapovijed o cicitu (rese na odjeći), koja se ispunjava samo danju. Mitzvot iz ostala dva dijela vrijede i danju i noću.

Rabin Jehuda ben Haviwa rekao je da je „Vajomer“ uključen u Šema jer sadrži važne teme kao što su Izlazak iz Egipta, prihvaćanje micvota, cicit, zabrana vjerovanja u stavove koji proturječe Tori i zabrana idolopokloničkih misli.

Micvot. U sljedećem se stihu spominje prihvaćanje jarma micvota: „I gledat ćete ih i sjećat ćete se svih zapovijedi Gospodina.“ U ovom se stihu spominje cicit: „I neka sebi načine cicit.“ Izlazak iz Egipta naveden je u sljedećem stihu: „Ja sam vas izveo iz zemlje egipatske.“

Ova tri pojma izričito su spomenuta, dok su ostala – hereza i idolopoklonstvo – samo naznačena. Naši mudraci objašnjavaju da se „Ne slijedite srce svoje“ odnosi na herezu, odnosno na pogrešne filozofije, jer piše: „Bezbožnik kaže u svom srcu da nema Boga.“

„Zbog kojih zalutate (sonim)“ odnosi se na misli idolopoklonstva, jer je napisano: „I odlutali su (vajisnu) za Baalima“, što znači da su obožavali lažne bogove. Tako je sastavljena najvažnija i centralna židovska molitva, Šema Izrael. Svaki Židov treba je izgovoriti kao prvu i posljednju molitvu u životu.

Rabin Avraham Radbil