Bonhoeffer na American Style

Denis Juric

22.11.2024

Bonhoeffer na American Style

Envato

Iz laboratorija američkih radikalno-desnih kršćana ovih dana izlazi novi proizvod na tržište bezumnog radikalizma.

Uspjeli su genetski modificirati jednog borca protiv nacizma te od njega stvoriti figuru koja bi trebala nadahnjivati, angažirati i dodatno radikalizirati podjele, čistke, bratoubojstva i sve ono što populizam „trumpovskog tipa“ u sebi gaji.

Dietrich Bonhoeffer, teolog, pastor i borac protiv tadašnjeg Hitlerovog režima, svoj je život skončao u logoru Flossenbürg samo nekoliko dana prije završetka rata – i to po naredbi samog Hitlera. Taj isti čovjek danas u Americi radikalnim kršćanima služi kao uzor u svojoj pokvarenoj politizaciji kršćanstva i perverznoj kristijanizaciji politike.

Bonhoeffer uživa veliki ugled u američkoj javnosti još od vremena svojih kratkih boravaka u Americi u godinama neposredno pred Drugi svjetski rat. No njegov se ugled danas počinje radikalno instrumentalizirati u mašineriji političkog nasilja, na čijem čelu jaše napudrani i riđokosi „mesija“ Donald J. Trump. Taj „božji poslanik“ i „osloboditelj“ svih potlačenih, siromašnih i obespravljenih suvremenog svijeta; taj osuđivani milijarder čija noga poznaje blato jedino s golf terena; koji loče vino dok propovijeda vodu – eto, za njega su se radikalni kršćanolozi zauzeli pa su lik i djelo Dietricha Bonhoeffera uzeli kao paralelu za Trumpovo prljavo političko djelovanje.

Što boljem poistovjećivanju ove dvojice trebao bi doprinijeti i film koji u Americi izlazi neposredno nakon nedavnih predsjedničkih izbora. Film se zove „Bonhoeffer, mučenik, prorok, špijun“ (izv. Bonhoeffer, Pastor, Martyr, Prophet, Spy), a u vlasništvu je kršćanske produkcijske kuće „Angel Studios“. Film prikazuje Bonhoeffera kao radikalnog borca protiv „unutarnjih državnih neprijatelja“ – ista retorika koju koristi i Trump. Povijesne činjenice u filmu su jasno i zlonamjerno falsificirane i instrumentalizirane. Radnja se oslanja na biografiju koju je o Bonhoefferu sastavio Eric Metaxas.

Metaxas slovi kao vrsni ekspert za Bonhoeffera i povijest 20. stoljeća. Ipak, u svome djelu jasno nastoji iskoristiti lik i djelo Bonhoeffera za ideologiju kršćanskih radikala te uspoređuje demokrate s nacistima, a samog Joea Bidena s Adolfom Hitlerom. Time borbu protiv njih predstavlja kao bogomdanu zadaću koja opravdava sva sredstva (Bonhoefferova situacijska etika). Kao usrdni pristaša Trumpa, nastoji u cijelu strukturu nasilnog populizma uključiti i vjerski radikalizam. U toj perverznoj ideologiji poslužio se, dakle, vrlo vično životom nekoga tko je bio, u vjerskom i političkom smislu, sušta suprotnost. No u laboratoriju populizma takva „genetska modifikacija“ sasvim je moguća.

Srećom, ta perverzija nije prošla nezapaženo u njemačkoj javnosti. Potomci Bonhoefferove obitelji, njih gotovo stotinu, oglasili su se sredinom listopada u otvorenom pismu američkoj javnosti. Svoj glas usmjerili su prvotno protiv Erica Metaxasa i njegove zloupotrebe. U pismu između ostalog navode: „Užasnuti svjedočimo kako se ostavštinu Dietricha Bonhoeffera sve više iskrivljuje i zlorabi od strane desno-ekstremističkih antidemokrata, ksenofoba i vjerskih agitatora. Kao izravni potomci sedmero braće i sestara teologa i borca otpora kojeg su pogubili nacisti, možemo na temelju obiteljske tradicije posvjedočiti da je to bio miroljubivi i slobodoumni humanist.“

Kako, dakle, ne biti užasnut činjenicom da je danas tako jednostavno moguće falsificirati povijest; štoviše, izvitoperiti nečiju biografiju u vlastite svrhe i time mobilizirati mase? Činjenica da se ime Bonhoeffera nalazi i u samom uvodu dokumenta „Project 2025“ pokazuje da je vrag odnio šalu. Taj dokument od 900 stranica prikazuje veliki plan koji bi trebao svijetu donijeti novi poredak – onaj ultrakonzervativni, koji se vječito poziva na neke „stare“ tradicionalne vrijednosti, na nešto „prošlo“.

Pri tome je sve jasnije da taj poredak nije poredak koji uči iz povijesti, nego ju prepravlja i uzorava. Nositelji tog novog poretka odaju počasti i rado polažu vijence na „grobljima“ povijesti, dok zapravo potajno prekopavaju parcele i prave nova mjesta – za neke nove žrtve, neke nove borce otpora, za neku novu duhovnu braću i sestre jednog stvarnog i velikog Dietricha Bonhoeffera.