Helikopter, papamobil i e-romobil: ovako putuje Papa
Tockazarez.hr
16.09.2024
Kada pape putuju, obično se ukrcaju u udobne zrakoplove. No ovih dana papa Franjo se ukrcao u rustikalni vojni transportni zrakoplov. Koja vozila i zrakoplove Vatikan još koristi?
“On će sjediti ovdje”, kaže jedan čovjek i kucne po sivom sjedalu u zrakoplovu. U pozadini tutnje turbine zrakoplova. Kratki video na Twitteru snimljen je u transportnom zrakoplovu australskog ratnog zrakoplovstva. Na golim zidovima zrakoplova montirana su preklopna sjedala. Ovakvi transportni zrakoplovi obično prevoze vojnike u ratna i krizna područja. Ponekad se iz njih iskače padobranom. Također, u velikom zrakoplovu može se prevoziti i ratna oprema. No prošlog vikenda, papa Franjo sjeo je u ovu rustikalnu letjelicu. “Sveti teret” bio je naslov jednog australskog vojnog bloga. Zrakoplovi ove vrste mogu sletjeti na zemlju, šljunak, travu ili pijesak – što ih čini idealnim za udaljena područja svijeta, poput Vanima u Papui Novoj Gvineji.
Međutim, pape obično putuju nešto udobnije nego u vojnim transportnim zrakoplovima. Papa uvijek putuje iz Rima čarter letom talijanske aviokompanije “ITA”, nasljednice “Alitalije”, na daleke destinacije. Vatikan nema vlastite zrakoplove. Broj leta uvijek je isti: AZ4000. Nekada su pape na dugim letovima imali na raspolaganju krevet. Pape Ivan Pavao II. spavao je u tom krevetu tijekom svojih letova u SAD (1979., 1987. i 1995.), a taj krevet danas se nalazi u muzeju u Kansas Cityju – zajedno s posebnim pojasom koji je osiguravao papinu sigurnost čak i dok je ležao. Papa Franjo na svojim putovanjima ne koristi poseban krevet. Obično koristi udobno sjedalo u poslovnoj klasi – uključujući papinski grb i sliku za molitvu.
Za kraće udaljenosti unutar Italije ili tijekom inozemnih putovanja, pape obično koriste helikoptere – često iz nacionalnih oružanih snaga. Ikonske su slike od dana kada je Benedikt XVI. (2005.-2013.) dao ostavku, gdje se vidi kako helikopterom talijanskog ratnog zrakoplovstva leti s vatikanskog heliodroma iznad bazilike svetog Petra i Vječnog grada. Papa Franjo također je više puta koristio helikopter: kako bi posjetio Benedikta u Castel Gandolfu, tijekom svog posjeta Fatimi ili na kraćim putovanjima po Italiji. Helikopter vatikanskim organizatorima omogućuje brzo prebacivanje pape s jednog mjesta na drugo bez većih ometanja lokalnog prometa zbog cestovnih blokada. Što se može dogoditi kada papa odabere drugo prijevozno sredstvo, vidjelo se 2016. na Svjetskom danu mladih u Krakovu: tada je papa Franjo odlučio tramvajem otići na svečano otvorenje kroz Krakov. Zbog sigurnosnih razloga, ulice su bile privremeno zatvorene, a žuto-bijeli tramvaj bio je zaštićen kolonom policijskih automobila i brojnim sigurnosnim snagama.
Od 1930-ih godina pape koriste automobile. U to su vrijeme najčešće koristili limuzine, kakve su uobičajene u političkim krugovima. U vatikanskim muzejima i u Castel Gandolfu izložena su neka od tih vozila. Osobito za vrijeme pontifikata Ivana Pavla II. (1978.-2005.) vatikanska se flota proširila, a naziv “papamobil” ubrzo je postao uobičajen za bijeli papin automobil s papinskim prijestoljem. Tijekom svog gotovo 27-godišnjeg pontifikata, poljski papa koristio je različita vozila. Za njegov posjet Poljskoj 1979. godine, poljski proizvođač automobila Star osigurao je troosovinsko vozilo s baldahinom za papu. Mercedes-Benz je također konfigurirao posebno vozilo za njegov posjet Njemačkoj 1980. Nakon atentata 13. svibnja 1981. godine, sigurnosni zahtjevi za papamobil postali su stroži te su proizvođači postavili sigurnosne staklene ograde oko papinskog prijestolja. Posebno su spektakularna vozila kojima su Ivan Pavao II. i Benedikt XVI. sudjelovali u rimskim procesijama za Tijelovo: slike prikazuju pape kako kleče na preuređenim i raskošno ukrašenim kamionima, vozeći se kroz rimski sumrak s pokaznicom. Jednako su impresivne i papinske svečane kočije, koje se i danas mogu vidjeti u Vatikanskim muzejima.
Ništa manje impresivan nije ni papinski svečani vlak Pija IX. (1846.-1878.): pozlaćeni ukrasi, zakrivljeni stupovi, plavi baršunasti zastori i zvjezdano nebo u unutrašnjosti krase svečane vagone. Vlak se može vidjeti u rimskom muzeju Centrale Montemartini – bivšoj elektrani. Pio IX. bio je oduševljen novom tehnologijom željeznice i dao je izgraditi oko 300 kilometara pruge kroz Papinsku Državu. Također, prethodnik glavnog rimskog kolodvora Termini rezultat je njegove inicijative. No, krajem Papinske Države papa je izgubio svoju željezničku mrežu. Ipak, pape nisu potpuno odustale od putovanja vlakom: tako je papa Benedikt XVI. 2011. godine, poput Ivana Pavla II., putovao vlakom iz Rima na Svjetski susret za mir u Asizu.
Pape su također povremeno koristile čamce i brodove za prijevoz. Bilo na Svjetskom danu mladih 2005. u Kölnu, tijekom putovanja po Sredozemlju ili u Veneciji: manji čamci posebno su pogodni za kraće udaljenosti. Dugo vremena papa je imao čak i cijelu flotu brodova, uglavnom za zaštitu obala Papinske Države.
Budućnost papinskog prijevoza također je osigurana. Papi se često daruju posebni pokloni, bilo da je to bijeli sportski automobil, električni romobil ili druge tehničke inovacije – papinstvo uvijek ostaje u pokretu što se tiče prijevoza.
Benedikt Heider / katholisch.de