Nasilje i rasizam protiv muslimana: što nam je činiti?
Mario Trifunović
03.07.2023
Foto: Canva
Rasizam, mržnja i nasilje protiv muslimana u Njemačkoj često su dio njihovog svakodnevnog iskustva, navodi se u novom izvješću predstavljenom u Ministarstvu unutarnjih poslova u Berlinu.
Neovisna skupina stručnjaka radila je tri godine na opsežnom istraživanju o rasizmu i neprijateljstvu prema 5,5 milijuna muslimana u Njemačkoj, javlja Associated Press. Stručnjaci su analizirali znanstvene studije, policijske statistike i dokumentaciju raznih incidenata. Izvješće zaključuje da je najmanje jedna trećina muslimana u Njemačkoj iskusila neprijateljstvo zbog svoje vjere. Međutim, stručnjaci su istaknuli da su stvarni brojevi vjerojatno mnogo veći jer se čini da samo negdje oko 10% muslimana prijavljuje incidente.
Muslimanska zajednica u Njemačkoj je raznolika, a većina tvrdi da ima turske korijene. Drugi su pak emigrirali iz arapskih zemalja poput Maroka ili Libanona. Postoje i oni koje nazivamo “gastarbajterima”, koji su prvi put došli u Zapadnu Njemačku prije više od 60 godina. Ta prva generacija muslimanskih useljenika bila je uglavnom zaposlena u rudarstvu ugljena, proizvodnji čelika i u automobilskoj industriji, a došli su – kao i mnogi naši gastarbajteri – kao “privremeni radnici”, pa su ipak kasnije odlučili ostati i dovesti svoje obitelji.
“Muslimani su dio Njemačke, njihov život dio je ovoga društva. Oni nažalost u Njemačkoj i dalje doživljavaju isključenost i diskriminaciju u svakodnevnom životu, sve do mržnje i nasilja. Vrlo je važno učiniti ovaj problem vidljivim i podići svijest o nezadovoljstvu koje je još uvijek rašireno”, kazala je ministrica unutarnjih poslova Nancy Faeser.
Jedan od autora ove opsežne studije, Kai Hafez (Sveučilište Erfurt), naglasio je da rasizam protiv muslimana ne dolazi samo iz kuta krajnje desnice, već da sredina društva također treba odbaciti svoje stereotipne poglede na muslimane. U tom pogledu mnogi i dalje pripisuju nazadnost i prijetnju kao glavne karakteristike onih koji se smatraju muslimanima. Takav pogled na muslimansku populaciju u Njemačkoj dovodi do većeg isključivanja i diskriminacije, pa ih se dodatno doživljava i svrstava među “one druge”… – i zbog islamske vjere.
Reforme u shvaćanju islama i vlastite vjere
Islamski teolog i profesor iz Münstera Mouhanad Khorchide poziva na jaču razliku između vjerovanja i mišljenja u islamu. Glavni problem vidi u teologiji, gdje prevladava mišljenje da je islamsko učenje nepromjenjivo. Zakonodavstvo odnosno pravne propise treba smjestiti u njihov povijesni kontekst, što je preduvjet za “pomirenje islama danas s osnovnim demokratskim vrijednostima i s našim razumijevanjem ljudskih prava”, kazao je Khorchide.
Teolog ističe da je Muhamed ukazivao na “suštinsku potrebu stalne reforme shvaćanja islama”. Islam jako trpi i to što ga mnogi muslimani “svode prvenstveno na zakonsku i normativnu razinu”. Prije svega, vjernik želi znati što je dopušteno, a što zabranjeno, “ali Kur’an želi odgajati ljude da budu zreli i sposobni da se razvijaju kao religiozne osobe.”