Sjenke naših ideala: Isus, moć i kušnja koja ne prolazi
Dalibor Milas
09.03.2025

Envato
Jeste li ikada primijetili kako lako prepoznajemo sjene u drugima, dok ih u sebi prešućujemo? Isusova kušnja u pustinji nije samo drevna biblijska priča – ona je zrcalo pred kojim stoji svatko od nas.
Svaka predanost nekom idealu – bio on doista plemenit ili tek prividno uzvišen – u sebi nosi klicu potiskivanja. Moralni subjekt koji se posvećuje kreposti ne čini to u vakuumu, već u izvjesnoj napetosti sa svojim mračnijim nagnućima, instinktima koji su, samim oblikovanjem ideala, nužno isključeni.
C.G. Jung nazvao je taj fenomen „sjena“ – ona strana nas samih koju svjesno odbacujemo, ali koja time ne nestaje. Naprotiv, ona se taloži, preobražava i izranja u neočekivanim trenucima, često ondje gdje bismo je najmanje željeli vidjeti. Etika, u nastojanju da odredi što je „dobro“, nužno stvara i ono što mora biti potisnuto – sve ono neproživljeno, zabranjeno, neprihvaćeno.
No potisnuto se ne može zauvijek skrivati.
U nekom trenutku, ono traži suočavanje.
Ovdje nailazimo na upečatljiv paradoks: Isus iz Nazareta, navjestitelj kraljevstva koje nadilazi ovozemaljske sfere, ne samo da odbacuje moć – on je negira s takvom odlučnošću da svaku težnju za vlašću ne samo odbija, već je smatra u srži nespojivom sa svojom misijom. Distancira se od zakonoznanaca svoga vremena, od farizeja i političkih očekivanja koja bi ga željela uzdići na prijestolje mesijanskog vođe. Njegov je izbor radikalan: ne vladati nad drugima, nego s njima trpjeti. Njegovi su suputnici ribari, carinici, žene sumnjive reputacije – ne farizeji, ne svećenici, ne oni koji su držali moć u rukama.
Ali tu započinje drama. Jer svako odbacivanje nužno vodi u suočavanje s onim što je odbačeno. Isusova najdublja unutarnja borba ne događa se pred očima mnoštva, nego u samoći pustinje – prostora koji u židovskoj tradiciji nije tek geografska granica, već duhovni prag, mjesto pročišćenja i susreta s demonskim. Pustinja je, dakle, poprište ne samo oskudice, već i suočavanja sa samim sobom. Tu, u samoći i tišini, Isus se suočava s vlastitom sjenom.
I tada se događa neizbježno: nakon četrdeset dana posta, sjena progovara svom snagom. Ona pradavna kušnja, prepoznatljiva u mitovima i filozofiji od antičkih vremena do danas, ponovno se javlja. Sučeljavanje između askeze i moći nije ništa novo – nalazimo ga u svim većim religijama, u kušnjama velikih proroka, pa čak i u gnostičkim učenjima koja se upravo u to doba šire.
Mogao je Isus izabrati povlačenje iz svijeta, poput onih koji su u čistoći i askezi tražili istinu. Mogao je posegnuti za mačem, kao oni koji su vjerovali da se sloboda osvaja silom. No on bira treći, još radikalniji put: svjesno odricanje od svake vlasti.
To je kušnja moći – ona vječna unutarnja dilema, progovorena kroz razne biblijske slike: „Što bi bilo kad bi…?“ Ponuda vladavine svijetom, pretvaranje kamenja u hranu, skok s vrha Hrama – poznajemo taj narativ, ali on nije puka priča o iskušenjima i odolijevanju grijehu nego egzistencijalno suočavanje sa samim sobom.
Ali Isusova kušnja nije tek njegova vlastita – ona je zrcalo pred kojim stoji svatko od nas.
Jer sjene nisu samo biblijski motiv, one su duboko ljudsko iskustvo.
No, koliko nas bi moglo učiniti isto? Koliko nas se doista suočava sa svojim sjenama, umjesto da ih prepoznaje u drugima? Jeste li primijetili s kojom lakoćom (i brzinom) u drugima prepoznajemo demone, dok ih u sebi prešućujemo? Trošimo sate secirajući tuđe slabosti, a vlastite ostavljamo netaknute, kao da ih time činimo manje stvarnima. Možda bi korizma bila plodonosnija kad bismo umjesto prenaglašenog asketizma i privremenog odricanja od par grama šećera, društvenih mreža ili decilitara alkohola pokušali ne podlijegati kušnji umišljene pravednosti. Isus ne pobjeđuje svoju sjenu potiskivanjem, već razumijevanjem. Oduzima joj moć tako što je relativizira: ‘Da, ali…’ – to je njegov ključ.
On priznaje glas svoje sjene, ali joj se ne pokorava. I tu leži bitna lekcija: ne oslobađa potiskivanje, već osvješćivanje. On prepoznaje ono nešto u sebi što ga koči, ali mu ne dopušta da ga određuje.
Tko demonizira vlastitu sjenu, daje joj neobuzdanu moć. Potisnuto se uvijek vraća, prerušeno u opsesiju ili destruktivni poriv. Tko se bori protiv svoje tamne strane, samo se dublje u nju zapliće. No tko je prepoznaje i svjesno integrira, stječe slobodu da njezinu energiju usmjeri u drugom pravcu. Ali može li se sjena doista integrirati, a da se pri tome ne pretvori u novi oblik samoobmane?
Jer sjena ne nestaje time što je prepoznamo. Osvještavanje nije kraj, nego tek početak – jer ono što je dugo bilo potisnuto ne postaje automatski manje moćno čim ga imenujemo. Naprotiv, često se vraća u rafiniranijem obliku. Možemo se odreći laži, a ipak živjeti u iluziji. Možemo prestati suditi drugima, a ipak sebe držati izuzetima i boljima od ostalih.
Možemo prepoznati vlastitu sjenu, a da je nikada doista ne prihvatimo.
Isusov odgovor nije bio u tome da pokori sjenu, nego da joj uskrati moć nad sobom. Nije je potisnuo, ali joj nije ni dopustio da određuje njegov put. Umjesto da je nadiđe snagom volje, dekonstruirao ju je samim time što ju je priznao – ali joj je odbio služiti.
Suočiti se sa sjenom ne znači pobijediti je, nego je prepoznati i odbiti joj pravo da odlučuje o nama.